
Vyšla veľká novela zákona o dani z príjmov
V Zbierke zákonov č. 301/2019 Z. z. vyšla 146-bodová novela zákona o dani z príjmov účinnosťami od 1. decembra 2019, od 1. januára 2020, od 1. januára 2021 a jeden bod bude účinný od 1. januára 2022.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Predkladaný návrh zákona je vypracovaný na základe úloh vyplývajúcich z Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016-2020, Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2019 a na základe uznesenia vlády SR č. 51/2019 zo dňa 6. februára 2019, uznesenia vlády SR č. 110/2019 zo dňa 13. 3. 2019 a uznesenia vlády SR č. 185/2019 zo dňa 17. 4. 2019.
Návrh zákona obsahuje opatrenia vyplývajúce z Analýzy zjednodušenia výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky, vzatou na vedomie vládou SR, s cieľom znížiť administratívne zaťaženie a podporiť malé a stredné podniky prostredníctvom dane z príjmov a takisto aj opatrenia vyplývajúce z Návrhu opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete. V nadväznosti na vládou schválený Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike obsahuje návrh zákona aj opatrenia zvýhodňujúce daňové odpisovanie elektromobilov
Cieľom návrhu zákona je aj transpozícia smernice Rady (EU) 2017/952 z 29. mája 2017, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2016/1164, pokiaľ ide o hybridné nesúlady s tretími krajinami (ďalej len „ATAD 2“), pričom sa zavádzajú pravidlá, ktoré zamedzujú využívaniu hybridných prvkov v dôsledku odlišných daňových posúdení finančných nástrojov a daňových subjektov predovšetkým v medzinárodnom kontexte, vedúcich k znižovaniu daňovej povinnosti.
Predpokladaným návrhom zákona sa na základe poznatkov z uskutočnených konzultácií a z aplikačnej praxe upravujú, spresňujú a zjednocujú z dôvodu zvýšenia právnej istoty daňovníkov niektoré ustanovenia zákona o dani z príjmov. Návrh zákona obsahuje aj opatrenia v oblasti boja proti daňovým únikom a zvyšovania efektivity výberu a vymáhania daní.
Navrhované úpravy zákona sú zamerané najmä na:
1. podporu malých a stredných podnikov
- zavedenie definície mikrodaňovníka a s ňou súvisiace zmeny v zdaňovaní tejto skupiny daňovníkov
- úprava podmienok odpočtu daňovej straty
2. znižovanie administratívneho zaťaženia daňovníkov
- zavedenie automatickej registrácie správcom dane
- zjednodušenie podmienok na zahrňovanie do základu dane pri výdavkoch, ktoré sú súčasťou základu dane až po zaplatení
3. zníženie administratívnej náročnosti pri zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti
- rozšírenie oslobodenia od dane pre vymedzené druhy nepeňažných príjmov
- zavedenie možnosti zamestnávateľa vystaviť a doručiť zamestnancovi po vzájomnej dohode vymedzené druhy dokladov elektronickou formou
- umožnenie zamestnancovi podať zamestnávateľovi po vzájomnej dohode žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň elektronickou formou
- zrušenie povinnosti zamestnanca každoročne podpisovať vyhlásenie na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a daňového bonusu
4. platenie preddavkov na daň z príjmov
- zvýšenie hranice pre povinnosť platenia preddavkov a zjednodušenie výpočtu poslednej známej daňovej povinnosti
- zjednodušenie spôsobu platenia preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti v prípade neexistencie zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane
- zjednotenie lehoty na vyrovnanie preddavkov na daň platených do lehoty na podanie daňového priznania novovzniknutého daňovníka s ostatnými daňovníkmi
5. podpora automobilového priemyslu
- zvýšenie sumy oslobodeného nepeňažného plnenia zamestnanca z dôvodu zabezpečenia ubytovania
- zvýšenie podpory podnikového výskumu a vývoja prostredníctvom odpočtu (výdavkov) nákladov vynaložených na výskum a vývoj
- zavedenie samostatnej odpisovej skupiny pre elektromobily.
Účinnosť novelizačného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, bola navrhnutá od 1. januára 2020 okrem čl. I bodov 1, 9, 40, 49, 50, 55, 56, 62, 64, 71, 73 § 30 ods. 1 písm. a), body 127 a bodu 133, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2021 a čl. I bodu 11, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2022.
Predpokladá sa, že návrh zákona ovplyvní:
- mikrodaňovníkov spĺňajúcich podmienky podľa zákona o dani z príjmov,
- daňovníkov tvoriacich daňovo uznané opravné položky k pohľadávkam,
- právnické osoby, u ktorých dochádza k hybridným nesúladom,
- podnikateľské subjekty poskytujúce dopravu zamestnancom do zamestnania a späť,
- podnikateľské subjekty využívajúce elektromobily,
- podnikateľské subjekty odpočítavajúce daňovú stratu,
- podnikateľské subjekty vykonávajúce podnikový výskum a vývoj,
- právnické osoby poberajúce príjmy z predaja akcii, obchodných podielov a členských vkladov v družstve,
- podnikateľské subjekty – zamestnávateľov pri doručovaní dokladov elektronickými prostriedkami,
- podnikateľské subjekty s povinnosťou platiť preddavky na daň z príjmov,
- registráciu podnikateľských subjektov.
Počet dotknutých subjektov nie je možné presne určiť. Podľa individuálnych daňových priznaní za rok 2017 na Slovensku pôsobí približne 152 – tisíc mikrodaňovníkov. Ďalších približne 90 – tisíc daňovníkov nespĺňa definíciu mikrodaňovníka.
Zníženie administratívnej záťaže daňových subjektov, efektívnejšie vymáhanie daňových nedoplatkov, ale aj opatrenia v oblasti používania elektronickej registračnej pokladnice – tieto zmeny má priniesť novela daňového poriadku z dielne Ministerstva financií (MF) SR, ktorú v stredu posunul parlament do druhého čítania.